De medewerker van de corporatie schrijft een verslag over jouw situatie. Jij levert documenten aan die bewijzen wat je hebt verteld. De medewerker zegt welke documenten je moet inleveren.
Je moet er zelf voor zorgen dat je dit op tijd doet.
Het verslag en de documenten samen vormen jouw urgentiedossier. De medewerker stuurt dit naar de urgentiecommissie.
Je betaalt één keer € 56,- (2025) als bijdrage in de kosten.
Zodra de urgentiecommissie jouw urgentiedossier krijgt, sturen ze je een kopie van het verslag. Dat is het verslag dat de medewerker van de corporatie over jouw situatie heeft geschreven.
Je mag schriftelijk reageren op dit verslag. Bijvoorbeeld als je vindt dat er fouten in staan of als er belangrijke informatie mist.
Je stuurt je reactie binnen 1 week naar de urgentiecommissie. Jouw reactie wordt dan toegevoegd aan je dossier.
Achter elke aanvraag zit een persoonlijk verhaal. Bijna alle aanvragen worden op tijd afgerond.
De behandeling van een urgentieaanvraag duurt meestal niet langer dan negen weken.
Soms duurt het toch langer. Dat kan verschillende redenen hebben:
Je levert de nodige informatie te laat aan;
Je bent niet beschikbaar voor een afspraak;
De woningcorporatie is vertraagd;
Het secretariaat van de urgentiecommissie is vertraagd;
De commissie moet eerst extra informatie opvragen voordat ze een besluit kan nemen.
In 2024 gebeurde dit 12 keer. Ook in andere jaren kwam het niet vaak voor.
Soms kan de urgentiecommissie je aanvraag nog niet meteen beoordelen. Er is dan niet genoeg informatie. In dat geval wacht de commissie met het besluit. Je krijgt dan een brief waarin staat welke informatie nog nodig is. Je moet die informatie binnen een bepaalde tijd opsturen.
Dit betekent niet dat je geen urgentie krijgt. In de meeste gevallen krijgt iemand toch urgentie nadat de aanvraag eerst is uitgesteld. In 2024 gebeurde dat bij 78% van de uitgestelde aanvragen. De aanvraag wordt vaak uitgesteld omdat er belangrijke informatie mist.
Soms vraagt de urgentiecommissie een extra rapport aan bij een onafhankelijk bureau. Dat bureau bekijkt dan de medische of psychische problemen. Dat helpt de commissie om een goede beslissing te nemen.
Soms heb je medische of psychische problemen en wil je urgentie aanvragen. Dan kan de urgentiecommissie een extra rapport laten maken. Dat gebeurt door een onafhankelijk adviesbureau. Zij hebben kennis van medische en psychische klachten.
Dit rapport helpt de commissie om je situatie beter te begrijpen en een goed besluit te nemen.
In 2024 zijn er 164 van deze rapporten opgevraagd. Dat gebeurde bij Bureau Leijten & Van Hoek. De commissie vindt deze rapporten belangrijk en nuttig.
De meeste rapporten gingen over mensen met psychosociale problemen. Dat is al jaren zo.
Soms krijg je urgentie met een voorwaarde. De urgentiecommissie kijkt dan of er iets extra’s nodig is. In de regels van de regio Arnhem-Nijmegen staan twee soorten voorwaarden:
Je moet begeleiding accepteren (bijvoorbeeld hulp van een begeleider);
Je krijgt alleen een woning die speciaal bij jouw situatie past.
De urgentiecommissie gebruikt deze voorwaarden alleen in bijzondere gevallen. In het besluit legt de commissie uit waarom.
Soms krijg je urgentie met een voorwaarde. Dit gebeurt als je psychische of sociale problemen hebt en begeleiding nodig is.
De urgentiecommissie vraagt je dan om een hulpverleningsovereenkomst. Dit is een bewijs dat je begeleiding krijgt van een officiële hulpverlener. Pas als je dit bewijs hebt ingeleverd, word je urgentie actief. Vanaf dat moment kun je met voorrang reageren op woningen. Zonder dit bewijs kun je nog geen gebruik maken van je urgentie.
Je mag zelf kiezen op welke woning je reageert. Dat is hetzelfde als bij andere mensen met sociaal-medische urgentie.
In 2024 kregen 12 mensen urgentie met deze voorwaarde.
Je hebt twee maanden de tijd om de hulpverleningsovereenkomst in te leveren. Soms komt het voor dat je het bewijs pas in het volgende jaar kunt aanleveren. Dat is geen probleem.
Soms krijg je urgentie met een speciale voorwaarde. Dat gebeurt als je alleen in een bepaald soort woning kunt wonen. Bijvoorbeeld vanwege een medische reden.
In dat geval zoekt de woningcorporatie, samen met jou, naar een woning die echt bij jouw situatie past. Deze woning kan van je eigen corporatie zijn, of van een andere corporatie die meedoet met Entree.
Tot en met 2023 gebeurde dit bijna nooit. Maar sinds oktober 2024 zijn er nieuwe afspraken. Als je dit soort urgentie krijgt, mag je alleen reageren op woningen die passen bij jouw situatie. Zo is het duidelijk welke woning je mag kiezen. Dat maakt het ook makkelijker om te kijken of je urgentie verlengd kan worden.
Sinds oktober 2024 zijn er drie keer urgenties toegekend met deze voorwaarde. Ook is er één keer urgentie toegekend waarbij de corporatie zelf een woning aanbood. Het verschil is: in het eerste geval mag je zelf reageren, in het tweede geval krijg je een woning aangeboden.
Heb je urgentie gekregen? Dan kun je vier maanden met voorrang reageren op woningen. In 2024 kregen 480 mensen op deze manier een woning. Meestal in Arnhem of Nijmegen. Je urgentie kan ook verlengd worden, als je goed hebt gezocht en nog niets hebt gevonden.
Als je het niet eens bent met het besluit kan je in bezwaar. Je kunt alleen schriftelijk bezwaar maken. Je krijgt geen gesprek met de Urgentiecommissie.
Stuur je bezwaarschrift binnen zes weken op. De zes weken gaan in op de eerste dag ná de datum die op het besluit van de urgentiecommissie staat.
In je bezwaarschrift moet in ieder geval staan:
Je naam, adres en je inschrijfnummer van Entree;
De datum waarop je het bezwaarschrift schrijft;
Om welk besluit het gaat (of stuur een kopie van het besluit mee);
Waarom je het niet eens bent met het besluit;
Je handtekening, of de handtekening van iemand die het bezwaar voor jou schrijft.
Je stuurt het bezwaarschrift naar de gemeente Arnhem. Zij behandelt het bezwaar voor alle gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen (Entree-regio). Lees meer:
In de regio Arnhem-Nijmegen is een sociaal-medische urgentie vier maanden geldig. Je kunt daarna een verlenging aanvragen als je nog geen woning hebt gevonden.
Je mag dit alleen doen in de laatste maand van je urgentie. De urgentiecommissie kijkt dan of je actief hebt gezocht naar een woning.
In 2024 is de urgentie 10 keer verlengd.